Procedure en criteria voor toelating excellente leerlingen
In de Manifesto-groepen
Deze beschrijving van procedure en criteria voor de eventuele toelating van excellente leerlingen in de Manifesto-groepen is opgesteld ter informatie en verduidelijking voor alle betrokkenen bij Manifesto.
Algemeen
De manifestogroepen zijn voor die kinderen die werkelijk hoogbegaafd zijn en daardoor ook sociaal emotioneel in de knel komen. Zij kunnen zich daardoor niet goed ontwikkelen. Ongeveer 2% van het aantal kinderen op school is hoogbe-gaafd. We zoeken alleen de kinderen van groep 5-8. Dan praten we over onge-veer 1 tot 2 % van het aantal leerlingen.
Er wordt daarom heel kritisch gekeken naar de aanvragen. De kinderen die de ondersteuning vanuit Manifesto het hardst nodig hebben, worden geselecteerd.
Het verschil tussen meerbegaafd/hoogintelligent en hoogbegaafd is te vinden in de bijlage, onderaan dit document.
De criteria voor Manifesto
- De doelgroep heeft vaak uitstekende resultaten op methodegebonden en methode onafhankelijke toetsen. Vooral de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen zijn belangrijk.
Een voorsprong van 1 jaar en 6 maanden of meer op beide vakgebieden komt vaak voor. Het gaat hierbij om zgn. A+ leerlingen.
Dat is echter niet altijd zo. Er zijn ook onderpresteerders die in aanmerking komen. Hiervoor zijn andere argumenten doorslaggevend.
Op alle scholen wordt in groep 4 de NSCCT-toets afgenomen. D.m.v. deze toets worden onderpresteerders gesignaleerd.
- Om de kenmerken in beeld te krijgen, worden deel 1 en deel 2 van signaleringslijst 1.B./3-8, 2b en 3b uit het Sidi-protocol ingevuld. Volgens de afspraken binnen het SWV wordt het Sidi-protocol op alle scholen gebruikt.
- Naast deze kenmerken kan er sprake zijn van leer- en sociaal-emotionele en/of psycho-sociale problematiek in de ruimste zin van het woord. Om hier zicht op te krijgen is een uitdraai uit ZIEN, SCOL (‘leerlingenoverzicht schoolloopbaan’ van de betreffende leerling van belang) of soortgelijk volgsysteem belangrijk.
Procedure
- De werkgroep Manifesto buigt zich de eerste week van april over de aanmeldingen en geeft daarover z.s.m. terugkoppeling aan de scholen die een kind/kinderen hebben aangemeld. Als de werkgroep een positief besluit heeft genomen ontvangt de school zo spoedig mogelijk daarna de informatie voor het vervolg van de procedure.
- Mocht een kind in aanmerking komen voor Manifesto, dan bespreekt de school de aanmelding van het kind met de ouders, met de restrictie dat toelating niet gegarandeerd is, maar dat de werkgroep selecteert en het definitieve besluit neemt.
- De basisschool neemt contact op met de ouders om daarvan melding te maken en verder met hen te overleggen.
Standpunt bestuur SWV
- De meerbegaafde of hoogintelligente kinderen krijgen een aanbod binnen de
eigen basisschool.
- De hoogbegaafde kinderen krijgen een passend aanbod in de
Manifestogroepen.
Bijlage: Verschil tussen intelligente en (hoog)begaafde leerlingen
Hoogintelligente leerling | (hoog)begaafde leerling – Manifesto leerling |
Kent de antwoorden | Heeft altijd vragen |
Is ervaren in het van buiten leren | Is een groot “gisser” (probeert af te leiden uit de context) |
Is geïnteresseerd in objecten | Is een zeer nieuwsgierige onderzoeker |
Is gefocust en oplettend in de klas | Is mentaal en fysiek betrokken, soms afwezig hierdoor, wegdromend |
Houdt van simpele logica | Drijft op complexiteit |
Houdt van woorden | Gebruikt vaak ongewoon complexe vocabulaire |
Heeft goede ideeën | Heeft flitsende, gekke, onnozele, vreemde ideeën. |
Werkt hard | Hangt wat rond en probeert uit/test uit |
Beantwoordt de vragen | Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen |
Presteert bovengemiddeld in de klas | Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of beneden-gemiddeld presteren |
Hoort bij de top van een groep | Vaak een eenling |
Luistert met interesse | Laat sterke gevoelens en opinies zien |
Leert gemakkelijk | Weet het vaak al |
Heeft 6 á 8 herhalingen nodig voor meesterschap | Meesterschap na 1 á 2 oefeningen |
Begrijpt ideeën | Ontwikkelt en bewerkt ideeën |
Geniet van leeftijdgenoten | Prefereert vaak ouder gezelschap |
Begrijpt de bedoeling of betekenis | Onderzoekt de toepassingen |
Maakt zijn werk af | Start projecten |
Kopieert nauwkeurig | Creëert nieuwe projecten |
Houdt van school | Geniet van leren/ontdekken |
Technicus | Uitvinder |
Is tevreden over eigen leren/kunnen | Is hoogst zelfkritisch |
(Bron: Hoving-Huizing, 2008)